Kraków domknie III obwodnicę? Plany gigantycznej inwestycji w Krakowie

Autor: redaktor / Opublikowano: 12 czerwca 2015

Urzędnicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu przedstawili koncepcję budowy brakującej części III obwodnicy na zachodzie miasta. Inwestycja oznacz drążenie tunelu pod Kopcem Kościuszki i osiedlami m.in. przy ul. Królowej Jadwigi. Ponadto budowę sześciopasmowej jezdni i kilku dwupoziomowych węzłów drogowych. Koszt to aż 2 miliardy złotych.

Domknięcie III obwodnicy, tj. wykonanie brakujących tras Zwierzynieckiej, Pychowickiej, również planowanej trasy Łagiewnickiej oraz budowanej już trasy S7 na wschodzie miasta, to najważniejsza inwestycja drogowa w mieście. Jej ukończenie pozwoli odkorować Aleje Trzech Wieszczów i całe centrum Krakowa.

Urzędnicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu przedstawili koncepcję budowy brakującej części III obwodnicy na zachodzie miasta. Inwestycja oznacz drążenie tunelu pod Kopcem Kościuszki i osiedlami m.in. przy ul. Królowej Jadwigi. Ponadto budowę sześciopasmowej jezdni i kilku dwupoziomowych węzłów drogowych. Koszt to aż 2 miliardy złotych.

Domknięcie III obwodnicy, tj. wykonanie brakujących tras Zwierzynieckiej, Pychowickiej, również planowanej trasy Łagiewnickiej oraz budowanej już trasy S7 na wschodzie miasta, to najważniejsza inwestycja drogowa w mieście. Jej ukończenie pozwoli odkorować Aleje Trzech Wieszczów i całe centrum Krakowa.

- To jedyna szansa, aby przez Aeje w ciągu godziny w jedną stronę nie przejeżdżało  2400  aut, ale  400 – mówi Stanisław Albricht, ekspert ds. transportu współpracujący z miastem w sprawach komunikacji.

Dla tak ważnej inwestycji ZIKiT rozpoczął właśnie konsultacje z mieszkańcami. Trwają od wczoraj… do zaledwie 14 lipca. Mieszkańcy twierdzą, że mogą nie zdążyć zapoznać się ze skomplikowaną koncepcją i złożyć swoich uwag.

-  Ludzi, którym pod domami miasto będzie wiercić tunel należy zaprosić na indywidualne spotkania, a nie tylko ogłosić informację w internecie – komentuje Grzegorz Stawowy, radny PO.

Inwestycja co prawda planowana jest dopiero po roku 2022, ale jeśli gmina zdobędzie dotacje rządowe, unijne lub wsparcie prywatnego inwestora, może zostać przyspieszona.

- Konsultacje są konieczne, aby zdobywać potrzebną dokumentację. Chcemy się już przygotować – tłumaczy Piotr Hamarnik z ZIKiT.

Urzędnicy rozpoczynają konsultacje społeczne z mieszkańcami odnośnie budowy tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej, brakującej części III obwodnicy miasta.  Przedstawili właśnie koncepcję jej przebiegu. Drogi przeciąć mają tereny zielone, a tunele mają być zbudowane pod osiedlami oraz niemal pod kopcem Kościuszki. To może wzbudzić kontrowersje i protesty.

Konsultacje są jednak konieczne, aby urzędnicy mogli wystąpić o tzw. decyzję środowiskową. Jej otrzymanie pozwoli miastu ubiegać się o zgody budowlane. Problem w tym, że mieszkańcy będą mieli zaledwie miesiąc na złożenie uwag, w tym dwa tygodnie w ciągu wakacji.

Niepoważne konsultacje

Na razie budowa warta aż 2 mld zł planowana jest dopiero na lata 2024-2030.

- Ale jeśli miasto zdobędzie pomoc rządową lub znajdzie inne źródła finansowania, inwestycja może przyspieszyć – stwierdza Piotr Hamarnik, przedstawiciel Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. – Zbieramy potrzebną dokumentację – dodaje. Na opracowanie koncepcji i konsultacje miasto wyda w tym roku około 600 tys. zł.

Wyznaczono jednak tylko sześć spotkań mieszkańców z urzędnikami i projektantami koncepcji. A od dziś na przesłanie swoich uwag urzędnikom mieszkańcy mają czas zaledwie do 14 lipca.

- To marny pomysł i zbyt krótki czas dla tak ważnej i dużej inwestycji – oburza się Grzegorz Stawowy (PO), przewodniczący komisji planowania przestrzennego rady miasta.

Radny uważa, że jeśli koncepcja przewiduje kopanie tuneli pod domami i działkami mieszkańców, to powinni oni mieć więcej czasu na zapoznanie się ze skomplikowanym dokumentem i złożenie uwag.

- Powinno się ich wzywać indywidualnie, powiadomić, a nie ogłosić konsultacje tylko na stronie internetowej. Nie ma przecież presji czasu – dodaje Stawowy.

Śmiała koncepcja

Trasa Pychowicka o długości2 km i trzech pasach ruchu w każdą stronę ma biec od ul. Grota-Roweckiego (tu ma łączyć się z trasą Łagiewnicką – budowa planowana na lata 2019-2022), dalej przy zalewie Zakrzówek, a następnie po nowym 400-metrowym moście na Wiśle. Przed nim, na skrzyżowaniu trasy z ulicami Tyniecką, Norymberską i Sodową ma powstać dwupoziomowy węzeł.

Na drugim brzegu rzeki ma stanąć kolejny węzeł drogowy. Trasa będzie miała stąd dwie odnogi, które połączą się z ulicami Przegorzał oraz z węzłem przy moście Zwierzynieckim.

Dalej droga, już trasa Zwierzyniecka, planowana jest w tunelu, pod ul. Księcia Józefa, terenami zielonymi Salwatora, Wzgórzem św. Bronisławy, gdzie wznosi się kopiec Kościuszki, ulicą Królowej Jadwigi oraz rzeką Rudawą. To w tym miejscu pojawić się może problem z mieszkańcami, bo rejon jest mocno zabudowany osiedlami.

Tunel ma liczyć 2,5 km. Wyjazd z niego znajdzie się dopiero przy ul. Armii Krajowej, która ma zostać rozbudowana, a z trasą połączy się dwupoziomowym skrzyżowaniem. Ostatecznie „Zwierzyniecka” połączy się z rondem Ofiar Katynia. Cała trasa będzie liczyć 4,2 km.

Konieczna inwestycja

Dziś do dokończenia III obwodnicy brakuje na wschodzie miasta trasy S7, między węzłem Igołomska a węzłem Rybitwy. Prace jednak już tam ruszyły i mają się zakończyć w r. 2017.

Kraków nie może się doczekać na domknięcie zachodniej części III obwodnicy od 40 lat.- Tylko dzięki temu mamy szansę zachęcić kierowców, aby nie wjeżdżali w Aleje Trzech Wieszczów i ograniczyć ruch na al. Powstania Warszawskiego – uważa Stanisław Albricht, ekspert ds. transportu z firmy Altrans, który współpracuje z gminą komunikacyjne rozwiązania.

Twierdzi, że gdy III obwodnica zostanie domknięta, wtedy warto uspokoić ruch wewnątrz niej oraz wprowadzić tam strefę płatnego parkowania ze zróżnicowanymi opłatami (im bliżej centrum, tym drożej).

Skąd pieniądze?

Dla budżetu miasta liczącego ok. 4 mld zł rocznie wyłożenie na inwestycje 2 mld, nawet rozłożonych na kilka lat, jest jednak nierealne. -  Szukamy różnych źródeł finansowania, również współpracy z prywatnymi inwestorami. Oczywiście nie oznacza to, że na trasach pojawią się bramki i opłaty – mówi enigmatycznie Jan Machowski, kierownik  biura prasowego magistratu.

- Gdańsk budował tunel pod Martwą Wisłą za 1,5 mld zł, wsparł go rząd i dofinansowanie unijne. Kraków też może taki sposób wywalczyć – uważa radny Grzegorz Stawowy.

 

Kategorie

Gazeta Krakowska

 
 
 
  • RSS